“Bij nieuwe ontwikkelingen moeten we het perspectief van onze cliënten altijd goed in beeld houden”
Na het trieste overlijden van Daan Sajet, hebben we sinds 1 augustus een nieuwe voorzitter van onze Centrale Cliëntenraad: Ellen Heijn. Samen met de andere leden zal Ellen zich gaan buigen over Cordaan-brede vraagstukken en de vergaderingen leiden. In dit interview vertelt ze over zichzelf, Cordaan en over het grote belang van medezeggenschap.
Hoe kwam je met Cordaan in contact?
“Drie jaar geleden besloot ik te stoppen met werken. In diezelfde periode kwam mijn schoonmoeder in zorg bij Cordaan; ze ging wonen in Het Spaarnhout. Omdat deze locatie nieuw was, hadden ze nog geen lokale cliëntenraad en daar wilde ik me graag voor inzetten. Er kwam een plek vrij als voorzitter en die kans kon ik niet voorbij laten gaan.”
Wat voor werk deed je hiervoor?
“Ruim 37 jaar werkte ik bij IBM, in een hele technische en innovatieve omgeving. Daar had ik verschillende functies. Ik werkte er in de sales, als bestuurssecretaris en had meerdere managementfuncties. Zo was ik ook manager van internationale teams met mensen uit verschillende landen, wat ik ontzettend leerzaam vond. Organiseren en met mensen werken gaf me veel energie.”
Waar wil jij je als voorzitter van onze Centrale Cliëntenraad voor inzetten?
“Ik vind het belangrijk dat de Cliëntenraad nauw betrokken is bij de Strategische Koers en ontwikkelingen zoals langer thuis wonen en de groeiende rol van naasten en vrijwilligers. Hierbij is het belangrijk om het perspectief van cliënten goed in beeld te houden en serieus mee te nemen. Als er onderwerpen zijn die meerdere domeinen aangaan, denken wij daar als raad graag over mee.
De Centrale Cliëntenraad komt elke maand samen. Eind augustus gaan we het hebben over onze visie. Er is al een bestaande visie, maar het is goed om samen opnieuw te bespreken wat we willen bereiken. Zeker omdat er in het afgelopen halfjaar 4 nieuwe leden zijn gestart. Deze visie delen we ook graag met de hele organisatie.”
Waarom vind je medezeggenschap zo belangrijk?
“Sommige cliënten hebben nog wel wensen, maar hebben moeite om die te kunnen uiten. Zoals in locatie Het Spaarnhout, waar mensen wonen met dementie die niet altijd meer goed kunnen communiceren. Door een rol te hebben in de Cliëntenraad wil ik juist deze mensen een stem geven. Om zo hun welzijn te verbeteren en het leven zo aangenaam mogelijk te maken.”
Hoe ervaar je Cordaan en de Centrale Cliëntenraad tot nu toe?
“Cordaan is een innovatieve organisatie. Jullie zijn niet afwachtend, maar zetten altijd een stap vooruit. Er heerst een open cultuur, waarin veel dingen in detail besproken kunnen worden.
Ook de cliëntenraad is een fijne groep mensen. We vormen een divers gezelschap van werkenden en gepensioneerden met verschillende achtergronden. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg, maar ook op het gebied van onderwijs en juridische zaken. Dat maakt dat we op veel verschillende vlakken mee kunnen praten, denken en adviseren.”
- Einde interview -
Reactie van Ronald Schmidt, voorzitter van de Raad van Bestuur:
“Wij zijn erg blij met het feit dat Ellen de handschoen oppakt en ook het vertrouwen van haar collega’s in de centrale cliëntenraad heeft. Zij neemt het stokje over van Daan Sajet die helaas is overleden. Wij zijn ervan overtuigd dat Ellen met haar energie en persoonlijkheid de medezeggenschap van onze cliënten in de komende jaren nog verder kan brengen.”
Wat doet de Centrale Cliëntenraad van Cordaan?
De Centrale Cliëntenraad vergadert met de Raad van Bestuur over Cordaan-brede vraagstukken. Denk hierbij aan kwaliteit, cliënttevredenheid, aanpassingen in de wetgeving, wijzigingen in de organisatie, innovaties, financiën en huisvesting.
Ook lid worden van onze (Centrale) Cliëntenraad?
De Centrale Cliëntenraad is altijd op zoek naar nieuwe leden. Wil jij graag meepraten en denken over belangrijke vraagstukken binnen Cordaan? Mail dan naar ondersteuner Annemiek Nieuwstraten via anieuwstraten@cordaan.nl.